CTPark Karviná se nachází pouhých 10 km od polských hranic a 30 km od Ostravy. Dostupnost parku je zdokonalena nedalekým ostravským letištěm (50 km). V rámci II. etapy výstavby parku tady letos stavěla halu v roli generálního dodavatele společnost LEKOS-STAVBY, spol. s r.o. Spojení střešních vazníků LLENTAB se stávající konstrukcí se ukázalo jako ideální a ekonomicky efektivní řešení velkoprostorové haly.
Vnější šířka haly je 46,8 metrů, délka 120,7 metrů, investor přitom požadoval celou plochu volnou (tj. bez použití vnitřních sloupů). Vzhledem k velkému rozponu navrhnul generální dodavatel LEKOS STAVBY ve spolupráci se společností LLENTAB konstrukční řešení se střešními vazníky, položenými na původním železobetonovém skeletu. Podle Jana Kolašína z obchodního oddělení LLENTAB se tato kombinace plně osvědčila a z hlediska nákladů na výstavbu, rychlosti i logistiky přinesla spokojenost jak na straně generálního dodavatele, ostravské společnosti LEKOS-STAVBY, tak i u samotného investora.
Společnost LLENTAB jsme si vybrali ze dvou hlavních důvodů. Prvním důvodem byla naše velmi dobrá zkušenost z předchozí spolupráce. Druhým důvodem byl fakt, že pro šířku haly 46,8 m měl konstrukční systém LLENTAB výhodnější technické a ekonomické řešení v porovnání s klasickou ocelovou konstrukcí. Dalším podstatným benefitem byla námi rychleji provedená montáž.
Firma LLENTAB dodávala primární nosnou ocelovou konstrukci střechy, uloženou na železobetonový skelet. Součástí dodávky byly také ocelové štítové sloupy a ocelový ztužující systém. Prvky ocelové konstrukce byly vyrobeny ze zastudena válcovaných profilů, vyráběných přímo firmou LLENTAB. Na výrobu těchto profilů se používá ocel s mezí kluzu 350-500 MPa v závislosti na tloušťce profilu a s povrchovou úpravou zinkováním Z275MA-Z450MA, opět v závislosti na tloušťce stěny profilu. Některé spojovací prvky a prvky napojované na sloupy svařováním byly provedeny z běžných válcovaných profilů. Zde byla použita ocel S355 s nátěrovým systémem studený zinek (60 μm základový nátěr studený zinek + 80 μm studený zinek).
Nosná konstrukce střechy se skládá z podélných průvlaků, příčných vazníků a ztužení. Podélné příhradové průvlaky konstrukční výšky 3,1-3,7 m s rozpony převážně 12 m jsou uloženy horním pasem na vrcholy sloupů v obou podélných stranách. Kolmo na průvlaky jsou v modulu 6 m kladeny příhradové vazníky konstrukční výšky 3,2-3,9 m. Vazníky fungují jako prosté nosníky. Vzhledem k velkému rozponu byly vazníky projektovány a vyrobeny s nadvýšením.
Na takto rozměrnou halu s velký rozponem to bylo rychlé a efektivní konstrukční řešení, jehož výhody se projevily už při samotné výstavbě. Co se domluvilo, to platilo, jednoduchá byla i montáž nosné ocelové konstrukce střechy a naše požadavky na logistiku.“,
Stabilitu haly v příčném směru zajišťují pouze vetknuté sloupy. Stabilita haly v podélném směru je zajištěna vetknutými sloupy, spojenými do rámové konstrukce v celé délce haly výše zmíněnými ocelovými průvlaky. Toto bylo zajištěno pevným spojením spodního i horního pasu průvlaku se sloupem. Průvlaky tedy fungují jako spojité nosníky pro podepření střešní konstrukce a zároveň jako příčel rámové konstrukce se sloupy.
Ve čtyřech místech na délce haly je ve střešní konstrukci provedeno příčné ztužidlo u spodního i horního pasu vazníků. Tedy jakýsi ztužující portál. Toto ztužidlo má za úkol přenášet síly nutné pro udržení stability vazníků a síly vznikající od podélného větru. Vazníky jsou k těmto portálům připojeny rozpěrami u spodní hrany po 12 m a u horní hrany po 6 m. U horního pasu vazníků bylo provedeno také podélné střešní ztužidlo.
Štítové ocelové sloupy jsou kotveny kloubově do základové konstrukce a jsou opřeny o střešní konstrukci. Střešní plášť je foliová střecha se sklonem 2°. Byl použit bezvaznicový systém s trapézovým plechem s vysokou vlnou. Opláštění stěn a atik bylo provedeno sendvičovými panely.
Z konstrukčního hlediska se jedná o zajímavý projekt, u kterého byl spojením rozlehlé ocelové prutové konstrukce se železobetonovým skeletem zastřešen poměrně velký otevřený prostor.
Složení týmu LEKOS STAVBY, generálního dodavatele stavby: Ing. Jaromír Feilhauer – technická a obchodní část projektu / Luboš Drechsler – stavbyvedoucí
Složení týmu LLENTAB, který na projektu pracoval: Jan Kolašín – obchodní část projektu / Petr Kapečka – stavební část projektu / Stanislav Tóth – realizační dokumentace / Michal Přibyl – realizační dokumentace, zodpovědná osoba za technickou část projektu